donderdag 18 augustus 2011

De laatste dag en weer een prachtdag

Toen we wakker werden was het prachtweer en dat bleef het de hele dag. Na het ontbijt wat opgeruimd en daarna ging Mary naar de Kapper en vlak voor de de deur van de kapsalon zag ik deze mooie bloem:
Terwijl Mary bij de kapper zat ging ik nog even naar de Schulhausplatz om wat foto's te maken en deed daarna nog een paar boodschappen waarna we samen bij Corvatsch koffie dronken. Daarna gelunched in het appartement en vervolgens ging ik met de bus naar Punt Muragl:
en nam daar het baantje naar boven.
Het uitzicht was niet helemaal helder, maar alle meren waren toch goed te zien:
In de kinderspeelplaats was ook een èchte berg om op te klimmen:
Van boven af was er van alles te zien onder andere ook vrij veel zweefvliegtuigen die (betrekkelijk) dichtbij kwamen: deze twee foto's zijn allebei met f = 300mm gemaakt:
Het was erg druk bij het baantje om naar beneden te gaan maar ik kreeg nog net een plaatsje zodat ik tegen kwart voor vijf beneden was en de bus van 2 voor 5 naar St.Moritz Bahnhof kon nemen en daar gelijk door kon (met een andere bus) naar de Reithalle zodat ik om even over half zes alweer in het appartement was. Daar de (vele) foto's in Lightroom geïmporteerd waarna we het eten klaarmaakten (canneloni met sla en yoghurt/mango toe) en na nog wat bezigheden nu dus dit laatste blog uit St.Moritz gemaakt!

woensdag 17 augustus 2011

Weer een prima dag

Het was vanochtend wwe prachtig weer en omdat we daar dit jaar nog helemaal niet geweest waren besloten we naar Pontresina te gaan. Na het ontbijt maakten we dus ons brood klaar en namen de bus nar de Schulhausplatz waar we overstapten in de bus naar Pontresina. Vanaf de Post liepen we langzamerhand (hier en daar winkeltjes kijkend en foto's makend) naar beneden.
We waren daar vroeger nooit in geweest maar we ontdekten dat Pontresina een erg mooi Katholiek kerkje heeft waarvan de deur automatisch opent wanneer je die nadert:
Op de toegangsdeuren zijn een aantal bronzen medaillons aangebracht die de hoofddeugden uitbeelden en in de kerk zijn mooie gebrandschilderde ramen die doen denken aan die van de St.Karl in St.Moritz Bad:
Een eindje verder dronken we koffie in het leuke tuintje van het Sporthotel waar we onder deze fraaie lijsterbes zaten:
Toen die op was liepen we verder door Pontresina. Vlak voor we Pontresina uitliepen was er dit doorkijkje bij de "luchtbrug" tussen het Schloss Hotel en het (vroegere?) hotel Weisses Kreuz:
Een eindje verder aten we op een bankje (in de schaduw van een grote den) ons brood op en genoten van de steeds veranderende wolkenvormen zoals deze achter de toren van het SchlossHotel:
Het was een stuk met veel vacantiewoningen en prachtige tuinen: zie hier een kleine akelei die we daar zagen:
We wandelden daarna verder naar de bushalte bij Punt Muragl en daar bleek dat onze bus over 4 minuten aan zou komen! Timing!
In St.Moritz gingen we eerst naar het appartemen en dronken daar koffie en thee (geen prijzen voor wie raad wat voor wie was!)
Daarna deed ik nog wat boodschappen bij de COOP, werkte wat aan de foto's en maakten we het avondeten klaar: kip/entrecote, pommes duchesses en sla, yoghurt/ mango toe.
En daarna belden we Margrit met wie het na haar knieoperatie van vanmorgen gelukkig goed gaat.
Morgen de laatste hele dag in St.Moritz!

dinsdag 16 augustus 2011

Een prachtdag

Toen we opstonden bleek het prachtweer te zijn en we besloten nog eens langs de Via Somplaz te wandelen, nu in omgekeerde richting dus van Champfér naar St.Moritz. We namen de bus van half twaalf en dronken eerst nog even koffie op het terras van Corvatsch.
Op de Via Somplaz kom je ook langs het kapelletje Regina Pacis (dat bij het Suvretta-Haus) hoort maar dat ik nog nooit van binnen had gezien en het bleek nu open te zijn. Het is erg mooi en hier is een foto van het altaar:
Daarna wandelden we verder en genoten van de vele bloemen en de leuke doorkijkjes.
We gebruikten de (warme) lunch bij Steffani in St.Moritz waar dit de tafeldecoratie was:
We liepen vanaf Steffani langs de Via dal Bagn naar beneden en deden bij de COOP nog wat boodschappen en zagen daarbuiten bij de plantenuitstalling dit leuke plantje dat uit Venezuela afkomstig is:
Nadat we terugwaren in het appartement ging ik nog met de Signalbahn naar boven om een panorama te maken en daar had ik ook dit fraaie uitzicht over Silvaplana en het meer van Silvaplana:
Terug in het appartement brood gegeten en opgeruimd en daarna de avond op de gebruikelijke wijze doorgebracht.

maandag 15 augustus 2011

Regendag

Vanmorgen toen we wakker werden goot het en het zag er naar uit dat het dat allang deed! Na het ontbijt nog in het appartement gebleven en foto's uitgezocht om voor het verslag af te drukken. Het werd later wat droger maar St.Moritz bleef onder een wolkendeken liggen:
Na de lunch ben ik nog naar de COOP gegaan voor wat boodschappen en het afdrukken van foto's voor het vacantieverslag. Het regende een klein beetje maar een parapluie had ik niet nodig.
Daarna heb ik op het balkon aan het vcantieverslag zitten werken en was er ineens een grappige versiering op het sportveld maar ik heb niet ontdekt waar die nu eigenlijk voor diende:
Tegen etenstijd was er in de buurt van de Piz de la Margna weer veel, actieve bewolking opgekomen, met ook hier weer regen:
maar ook deze laatste (?) regenbui weerhield de sporters er niet van om te blijven oefenen zoals deze foto laat zien, met veel plassen op de gravel(?)baan:
De niet-sporter bij het hek (met zijn of haar capchon op lijkt het toch niet zo prettig te vinden!)
Inmiddels was het eten klaar en hebben we gegeten en opgeruimd.

zondag 14 augustus 2011

Mooi begin, bewolkt einde

Het zag er 's morgens weer goed uit zodat we ons brood klaarmaakten en de bus naar Samedan namen om van daaruit (met de wind mee) een stuk te gaan wandelen. In Samedan, op het terras van Laager dronken we koffie met iets lekkers erbij. Daar maakte ik ook deze foto van een leuk balkonnetje van hotel Bernina (waar de gasten niet veel aan zullen hebben want die balkons zijn wel erg klein en wij noemen dat vaak broodmandjes!):
Onderweg maakte ik nog een foto van de bergen:
Van Samedan liepen we, via het pad langs de spoorlijn, naar Bever en ook daar was van alles te zien: de herfsttijloos bloeide daar volop
en er werd druk gehooid en geprobeerd dat tijdig binnen te krijgen (de voorspelling is dat het morgen zal regenen!)
In Bever koos ik een verkeerde weg om naar val Bever te gaan maar daardoor kwamen we wel door een fraai aangelegde wwonwijk met mooie huizen en goed verzorgde tuintjes en bloemversieringen. Daar stond ook deze kraai tussen wat dode takken:
We besloten niet verder te zoeken en aangezien de eerstvolgende bus pas na 3 kwartier zou vertrekken hebben we, in de schaduw (want het was erg warm), in een heel modern bushok(je) ons brood opgegeten.
Toen we terugwaren ging ik met de bus naar het station om te gaan kijken of de waterpas die ik kwijt was geraakt na het maken van het panorama bij hotel Waldhaus daar misschien nog lag, maar helaas zonder succes.
Ondanks de inmiddels veel sterker geworden Maloja-wind en de toenemende bewolking liep ik toch langs het meer terug en zag daar onder andere deze dreigende wolk (maar hij dreigde alleen maar!)
Terug in het appartement thee/koffie gedronken en verder bezig geweest met verslagen, foto's, eten, enz. enz.

zaterdag 13 augustus 2011

Mooi weer (soms Maloja wind)

Toen we wakker werden was het prachtig weer en we besloten met de bus richting Silvaplana/Surlej te gaan en vandaar richting St.Moritz te gaan wandelen (dus met de Maloja-wind in de rug). In Surlej stapten we vlak bij een heel leuk terrasje uit de bus en streken daar gelijk neer voor koffie en iets lekkers: een "Schuhsohle" die ondanks de naam erg lekker was. Het terras was net geopend zoals hieraan te zien is (overigens hadden we een aantal jaren geleden ook al op ditzelfde terrasje gezeten):
Nadat we daar een tijdje zaten kwam er ook een Mountain Bike gezin (zoals je die hier heel veel tegenkomt): Vader, Moeder, in dit geval met één dochter op een eigen bike maar ook één (4 jaar) die in slaap was gevallen in het zitje (met helm op!) en onverstoorbaar doorsliep:
Het kenmerk van Silvaplana is het Crap del Sass dat dus ook hier getoond moet worden:
Na op de brug van Surlej een panorama gemaakt te hebben gingen we verder wandelen op een pad langs het meer richting Champfér.
Langs het pad stonden regelmatig banken (helaas steeds in de schaduw) met een naam of opdracht en deze vonden we wel toepasselijk:

Op de wandeling richting Champfér zagen we plantjes met eigenaardige vruchtjes: het lijken net kleine perzikjes (maar hebben geen grote pit) en het blad van de plantjes lijkt op dat van het alpenroosje, voor zover we weten hebben we dit nooit eerder gezien en weten dus ook niet wat dit nu eigenlijk zijn:
Aan het eind van het pad langs het meer van Champfér en de Inn zagen we dit bruggetje:
Een eindje daarna vonden we een prettige bank om ons brood op te eten en toen dat op was wandelden we naar de Post van Champfér waar we de bus terug namen. Eerst op het appartement wat gedronken, daarna boodschappen voor het week-einde gedaan bij de COOP en daarna na de mis van 6 uur in de Sankt Karl.
En nu inmiddels gegeten (spiess met Pommes Duchesses en sla met mango/yoghurt toe) en dus tijd om deze bijdrage aan de blog te maken.
Tot morgen!

vrijdag 12 augustus 2011

Mooi weer maar wel winderig

Toen we wakker werden zag het weer er goed uit en er werd ook al druk gesport op het veld voor onze flat waarvan hier een fototje:
Vanmorgen ook nog een paar foto's van het appartement gemaakt waarbij deze van onze slaapkamer:
Het raam aan de linkerkant kijkt uit op het sportveld, net als ons balkon.
We wandelden daarna naar het meer toe waarbij onderweg weer een stel kaarten gepost werd.
Het was erg mooi weer en er waren weer leuke kijkjes over het meer, met reflecties zoals deze van Hotel Waldhaus:
We liepen als gebruikelijk langs de Noordzijde van het meer waar op verschillende plaatsen werd gesproeid (een goed teken!) en we zien hier een snelwandelaar die zich daar kennelijk niets van aantrekt.
Hierna dronken we eerst koffie op het terras van de zeilschool waar we lekker een tijdje bleven zitten.
We liepen daarna verder langs het meer richting Waldhaus met het idee daar een panorama te maken maar op de daarvoor bedoelde plaats was het erg druk met "pick-nickers" zodat we doorliepen en op een bankje in de zon zelf ons meegebrachte brood opaten waarna ik alsnog de panoramafoto maakte die ik nog wel een keer zal laten zien.
Deze foto van een zeilschip op het meer van St.Moritz laat zien dat er redelijk wat wind stond:
We wandelden daarna naar het station waar we de bus, via Dorf naar Bad namen. We stapten uit bij Pizz en namen daar een koffie/cappucino waarna ik wat boodschappen ging doen bij de COOP. Toen dat klaar was nog even naar de bakker (directe buur van Pizz) en daarna wandelden we terug naar het appartement waar we verder bleven.